Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik
  3. Kursplan
  1. HKR
  2. Kommunikation och...
  3. Kursplan

Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik
7,5 hp

Kurskod: KS104P

Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2021-11-01. Giltig från och med 2022-05-02. Ersätts av: KS105P - Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik.

Nivå: Grundnivå

Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%

Huvudområde: Personal- och arbetslivsvetenskap

VFU-andel: -

Engelsk titel: Communication, Theory and Practice

Diarienummer: U2021-242-2295

Allmänna uppgifter

Kursen ges under första året inom Personal- och arbetslivsprogrammet.
Studieform: Campusförlagd.

Fördjupningsnivå

G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Förkunskaps- och behörighetskrav


Grundläggande behörighet samt godkänt resultat på kurser i Personal- och arbetslivsvetenskap från termin 1 om minst 15 hp eller motsvarande.

Syfte

Kursens syfte är att studenterna ska utveckla teoretisk kunskap om kommunikationens betydelse i arbetslivet samt praktisk förmåga att tillämpa detta på individ, grupp- och organisationsnivå.

Innehåll

Kursen behandlar grundläggande teorier och modeller för kommunikation ur individ- grupp- och organisationsperspektiv samt kommunikationens betydelse vid konfliktproblematik.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna redogöra för teorier om kommunikation på individ-, grupp- och organisationsnivå (1) 
  • kunna redogöra för olika former av informations-, kommunikations- och samtalsmetodik (2) 
  • kunna identifiera etiska frågeställningar i samband med kommunikation (3)
  • kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv på konflikter samt visa förståelse för olika konfliktsituationer (4)

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna tillämpa olika former av informations-, kommunikations- och samtalsmetodik (5)
  • kunna organisera och anpassa kommunikation om personal- och arbetslivsrelaterade frågeställningar till olika målgrupper (6)
  • kunna tillämpa olika informations- och kommunikationsteknologiska lösningar (7)
  • kunna ge förslag på förebyggande åtgärder samt konstruktiv hantering av konflikter i arbetslivet (8)
  • kunna ge och ta konstruktiv feedback (9)

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten

  • kunna analysera och förhålla sig till olika gruppers förutsättningar och behov av information och kommunikation (10)
  • kunna analysera och värdera kommunikation utifrån etiska principer (11)

Genomförande

Kursen genomförs huvudsakligen genom seminarier och övningar. I kursen ingår också praktisk träning i samtalsmetodik och praktiska tillämpningar i kommunikation kopplat till olika organisations- och arbetslivsrelaterade sammanhang. Studenterna får också träna kommunikation med hjälp av olika informations- och kommunikationsteknologiska lösningar.

Examination – prov och former

Delprov 1 (4,5 hp) Förstå, analysera och diskutera kommunikation i organisation. Individuell skriftlig hemtentamen. Lärandemål 1-4,6,8,10 och 11 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.

Delprov 2 (2 hp) Samtalsövningar. Individuell muntlig tentamen som genomförs genom rollspel där studenten agerar i olika rollfunktioner som personalvetare, ledare/personal och observatör.
Lärandemål 3-5,7-9 och 11 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Delprov 3 (1 hp) Informations- /presentationsmoment. Individuell muntlig tentamen där studenten ska genomföra en presentation samt visa sin förmåga att förstå olika målgruppers förutsättningar och behov av information och kommunikation. Lärandemål 5-7 och 9-11 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.

Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd i samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på delprov 1.

För delprov 2 och 3 äger studenten rätt till högst 2 examinationstillfällen.
Begränsningen införs på grund av att examinationen är resurskrävande.

Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.

Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.

Kursutvärdering

Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.

Beslut

Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2021-11-01. Giltig från och med 2022-05-02. Ersätts av: KS105P - Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik.

Revideringar

Övergångsbestämmelser

Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinatorn, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Carlander, Jakob (2020), Utmanande samtal : handbok för chefer. Stockholm: Gothia fortbildning (116 s).

  • Engström, Annika & Lundin, Mona (2018), Personalvetenskapliga perspektiv på kommunikation. Liber (131 s).

  • Heide, Mats, Johansson, Catrin & Simonsson, Charlotte (2012), Kommunikation i organisationer. 2 upplagan. Stockholm : Liber (281 s).

  • Jordan, Thomas (2015), Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygga. Malmö : Gleerups (191 s).

Tillkommer en valbar bok om maximalt 350 sidor från referenslista till delprov 3.

Kortadress: www.hkr.se/kks104p

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025