Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik
7,5 hp
Kurskod: KS104P
Beslut: Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2021-11-01. Giltig från och med 2022-05-02. Ersätts av: KS105P - Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik.
Nivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området 100%
Huvudområde: Personal- och arbetslivsvetenskap
VFU-andel: -
Engelsk titel: Communication, Theory and Practice
Diarienummer: U2021-242-2295
Allmänna uppgifter
Kursen ges under första året inom Personal- och arbetslivsprogrammet.
Studieform: Campusförlagd.
Fördjupningsnivå
G1F Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Förkunskaps- och behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat på kurser i Personal- och arbetslivsvetenskap från termin 1 om minst 15 hp eller motsvarande.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska utveckla teoretisk kunskap om kommunikationens betydelse i arbetslivet samt praktisk förmåga att tillämpa detta på individ, grupp- och organisationsnivå.
Innehåll
Kursen behandlar grundläggande teorier och modeller för kommunikation ur individ- grupp- och organisationsperspektiv samt kommunikationens betydelse vid konfliktproblematik.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna redogöra för teorier om kommunikation på individ-, grupp- och organisationsnivå (1)
- kunna redogöra för olika former av informations-, kommunikations- och samtalsmetodik (2)
- kunna identifiera etiska frågeställningar i samband med kommunikation (3)
- kunna redogöra för olika teoretiska perspektiv på konflikter samt visa förståelse för olika konfliktsituationer (4)
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna tillämpa olika former av informations-, kommunikations- och samtalsmetodik (5)
- kunna organisera och anpassa kommunikation om personal- och arbetslivsrelaterade frågeställningar till olika målgrupper (6)
- kunna tillämpa olika informations- och kommunikationsteknologiska lösningar (7)
- kunna ge förslag på förebyggande åtgärder samt konstruktiv hantering av konflikter i arbetslivet (8)
- kunna ge och ta konstruktiv feedback (9)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten
- kunna analysera och förhålla sig till olika gruppers förutsättningar och behov av information och kommunikation (10)
- kunna analysera och värdera kommunikation utifrån etiska principer (11)
Genomförande
Kursen genomförs huvudsakligen genom seminarier och övningar. I kursen ingår också praktisk träning i samtalsmetodik och praktiska tillämpningar i kommunikation kopplat till olika organisations- och arbetslivsrelaterade sammanhang. Studenterna får också träna kommunikation med hjälp av olika informations- och kommunikationsteknologiska lösningar.
Examination – prov och former
Delprov 1 (4,5 hp) Förstå, analysera och diskutera kommunikation i organisation. Individuell skriftlig hemtentamen. Lärandemål 1-4,6,8,10 och 11 examineras. Betygsgraderna U, G och VG tillämpas.
Delprov 2 (2 hp) Samtalsövningar. Individuell muntlig tentamen som genomförs genom rollspel där studenten agerar i olika rollfunktioner som personalvetare, ledare/personal och observatör.
Lärandemål 3-5,7-9 och 11 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Delprov 3 (1 hp) Informations- /presentationsmoment. Individuell muntlig tentamen där studenten ska genomföra en presentation samt visa sin förmåga att förstå olika målgruppers förutsättningar och behov av information och kommunikation. Lärandemål 5-7 och 9-11 examineras. Betygsgraderna U och G tillämpas.
Betygsgraderna Underkänd, Godkänd och Väl godkänd tillämpas. För betyget Godkänd på kursen krävs betyget Godkänd i samtliga delprov. För betyget Väl godkänd krävs därutöver Väl godkänd på delprov 1.
För delprov 2 och 3 äger studenten rätt till högst 2 examinationstillfällen.
Begränsningen införs på grund av att examinationen är resurskrävande.
Högskolans regler för examination finns att läsa på www.hkr.se/student.
Om studenten har en rekommendation från HKR om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinator, eller den examinator utser, rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt.
Kursutvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med av högskolan utfärdade riktlinjer.
Beslut
Fastställd av Fakultetsnämnden för ekonomi 2021-11-01. Giltig från och med 2022-05-02. Ersätts av: KS105P - Kommunikation och grundläggande samtalsmetodik.
Revideringar
Övergångsbestämmelser
Student antagen till denna kurs äger rätt att examineras enligt densamma ett (1) år efter dess sista giltighetsdatum. Därefter examineras studenten i enlighet med vid examinationstillfället gällande kursplan. För student som inte har fullföljt kurs med godkänt resultat ett år efter att dess kursplan upphört att gälla kan inom ytterligare två år, efter prövning av examinatorn, ges möjlighet till förnyade examinationstillfällen i enlighet med sagda kursplan.
Litteratur
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.
Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.
-
Carlander, Jakob (2020), Utmanande samtal : handbok för chefer. Stockholm: Gothia fortbildning (116 s).
-
Engström, Annika & Lundin, Mona (2018), Personalvetenskapliga perspektiv på kommunikation. Liber (131 s).
-
Heide, Mats, Johansson, Catrin & Simonsson, Charlotte (2012), Kommunikation i organisationer. 2 upplagan. Stockholm : Liber (281 s).
-
Jordan, Thomas (2015), Konflikthantering i arbetslivet : förstå, hantera, förebygga. Malmö : Gleerups (191 s).
Tillkommer en valbar bok om maximalt 350 sidor från referenslista till delprov 3.